wandelen - Reisverslag uit Muchiene, Kenia van Marcel Brekelmans - WaarBenJij.nu wandelen - Reisverslag uit Muchiene, Kenia van Marcel Brekelmans - WaarBenJij.nu

wandelen

Blijf op de hoogte en volg Marcel

18 Augustus 2014 | Kenia, Muchiene

maandag 18

Er zit nu een aardige routine in de dag: om 7 uur vertrekken voor de ochtendwandeling. Op een dag lopen we, in twee wandelingen, zo'n 10 kilometer. De aandacht ligt bij het interpreteren van sporen, determineren van planten en bomen en natuurlijk het observeren van de dieren. We begonnen een neushoorn te benaderen, maar zagen op de rechterheuvel buffels liggen. Omdat de wind naar hen toe blies (en dus ongunstig was voor ons) werd de benadering afgebroken, maar in FGASA termen telde dit wel als een encounter er kan, als je dat wil, van alles worden bijgehouden dat telt voor de verdere carriere. Zo worden alle encounters per verschillende diersoort ook geteld voor je experience. Daarbij moet je aangeven waarom/hoe en, bij afbreken, de reden daarvan).

Enerzijds leren we in onze vrije tijd de lessen die Andreas ons gegeven heeft. Dat is de theorie achter ecologie, de groepering (Linneaus) in het dieren- en plantenrijk etc. Maar het is vooral de praktijk die lastig is, want de Acacia alleen al heeft zoveel verschijningsvormen. Maar goed, daar hikt iedereen tegenaan.

• 18 Augustus 2014 - 18:13

Frans:

Haha, en ik was trots dat ik ooit tijdens mijn studie geslaagd was voor natuurgids bij het IVN, na een weekendje....