rijd nooit ... - Reisverslag uit Muchiene, Kenia van Marcel Brekelmans - WaarBenJij.nu rijd nooit ... - Reisverslag uit Muchiene, Kenia van Marcel Brekelmans - WaarBenJij.nu

rijd nooit ...

Blijf op de hoogte en volg Marcel

10 Augustus 2014 | Kenia, Muchiene

Rij nooit ...

Rij nooit door een verse hoop leeuwenpoep. Het gaat in je profiel zitten en de lucht is zo sterk dat je daarna alleen maar alle andere dieren verjaagt (die je juist zo graag wilde zien).

Gisteren zijn we naar een opvang van verweesde of verstoten rhino jongeren geweest. Als ze blind geboren worden zal de moeder ze niet accepteren. Hier wordt getracht ze toch nog een leidbaar leven te geven. N.b.: als jullie de BBC serie 'Africa' hebben gezien: in de laatste aflevering knielt David Attenborough bij een blind klein rhino baby'tje. Dat was ook in Lewa en vanmiddag hebben we diezelfde rhino gezien. Hij was wel al een stuk groter geworden ;)

Vandaag tijdens de morning drive een ritueel tussen giraffes dat jullie misschen weleens op tv hebben gezien: twee mannetjs die over de gunsten van een vrouwtje vehcten, het zogenaamde nekkengevecht: ze taxeren elkaar eerst en geven dan met hun nek een lange, lage slag. Daarmee hopen ze de ander in de zachte onderbuik te raken. Dikwijls gaat dat tot bloedens toe, maar aan de andere kant duurt het ook slechte enkele slagen. Ook hier zo. Vol spanning zagen we daarna de toenaderingspogingen van de winnaar naar het vrouwtje toe, maar de paring zelf kwam maar niet. Dus toen maar op naar het ontbijt.

De lessen zijn zwaar, vooral omdat we geen syllabus hebben. Andreas heeft een projector en de lessen op zijn laptop, maar wij moeten alles overpennen terwijl we luisteren, laat staan dat we de plaatjes kunnen overnemen. Gelukkig heb ik net van Andreas de lessen in pdf op mijn ipad gekregen, maar dan nog... ik ga dat niet allemaal onthouden! Niet alleen allerlei mammals, maar ook veel vogels (die veel op elkaar lijken: denk je er eentje te herkennen, blijkt het een ander soort te zijn die toevallig op dit moment in een ander verenpak steekt omdat er binnen een soort ook nog eens allerlei afwijkingen kunnen zijn).

Oke, nu de les Astronomy ...

• 11 Augustus 2014 - 11:39

Elektra:

Het valt mij nog tegen, een beetje poep in het profiel van je banden. Te zien aan de lesstof over alle verschillende soorten poep dacht ik dat je er ondertussen wel tot je ellebogen in zou zitten :-)