Een volle dag - Reisverslag uit Timau, Kenia van Marcel Brekelmans - WaarBenJij.nu Een volle dag - Reisverslag uit Timau, Kenia van Marcel Brekelmans - WaarBenJij.nu

Een volle dag

Blijf op de hoogte en volg Marcel

05 Augustus 2014 | Kenia, Timau

dag 2
We zijn in een ander park dan het oorspronkelijk bedoelde Lewa: de eerste 4 dagen brengen we door in een aangrenzend, vrijwel onbekend, park dat zich vooral toelegt op het beschermen van de zwarte rhino: kamp Borana. 'We' zijn 8 cursisten: 2 Nederlanders, 2 Duitsers, 1 Engelsman en 1 Zuid-Afrikaan. Een lekker bescheiden groepje, we passen met z'n allen in een jeep. Daarnaast natuurlijk de guide van Ecotraining en de manager van Borana, die vaak meerijdt omdat hij de kleine paadjes weet. En niet te vergeten: onze 'huisstaf', die voor ons het kamp heeft opgezet, de wc's heeft gegraven en het eten maakt. En zo 's avonds buiten, onder een sterrenhemel (inclusief Melkweg!) smaakt dat geweldig!

We zijn vanochtend om 6 uur weggereden, voor de ochtenddrive. Niet de standaard toeristen-route, we zijn hier tenslotte om te leren. Dus stoppen we op een zandpad waarop de gids het nachtelijk uitgaansleven laat zien aan de hand van de sporen. En dat zijn me er nogal wat! Naast de hyena (en z'n slaapplek, waar je zelfs haarsporen ziet waar-ie zich om heeft gedraaid), zien we het spoor van een wilde kat (of civet, dat was nog een ding), een kikker! en het spring-spoor van een muis-achtige. En determineren van welk dier was niet genoeg, je kon zien welke kant het opging, dat de wilde kat ergens van schrok en een spurt inzette... Zo knap! Maar daar gaat wel wat tijd overheen voordat je dat onder de knie hebt.

Het is de bedoeling dat we aan het einde van de cursus een schriftelijk examen doen bij de KPSGA (Kenia Professional Safari Guide Association). Daarnaast zullen we ook om de beurt de rol op ons gaan nemen van een gids. Voorzover we daarvan op dat moment kennis hebben, natuurlijk. Ook zullen we om de beurt een stuk in de jeep rijden. Die trouwens vandaag verslagen werd door een heuvel in Borana: hij kwam er niet tegenop, ondanks dat we allemaal uitgestapt waren.

Nou, volgende keer wat meer en hopelijk ook wat tijd om fotos te plaatsen, het schema is best vol en je moet in de gaten houden wanneer er een gaatje is om iets te schrijven, laatvstaan om fotos te plaatsen,Daar moet ik nog een weg in vinden.

• 05 Augustus 2014 - 11:56

Terry:

Leuk om te lezen, veel plezier nog!

• 05 Augustus 2014 - 14:57

Hanneke:

Hoi Marcel,

Leuk om te lezen. Volhouden hoor!

hanneke

• 05 Augustus 2014 - 18:56

Miranda:

Die achterkant van de Zebra, was dat jullie avondeten?

• 06 Augustus 2014 - 22:04

MArjon:

Ziet er goed uit allemaal! Geniet er van!!